Let’s go digital! In 6 stappen naar een digitale cursus.
Online cursussen
verzorgen, maar ook volgen, is een uitdaging. Bij Meesters van Nu hebben we,
gedurende de afgelopen zeven maanden, de nodige kennis opgedaan over het
verzorgen van online cursussen. Onze ervaringen willen we graag met jou delen.
Doe er je voordeel mee bij het verzorgen van cursussen voor het team of het
organiseren van online vergaderingen.
Een goede voorbereiding is het halve
werk
Maak ter voorbereiding op het verzorgen
van de cursus een lesprogramma. In het lesprogramma geef je de leerdoelen aan
en hoe je de leerdoelen wil bereiken,
zoals welke filmpjes je laat zien, welke opdrachten je behandelt en welke
werkvormen je daarvoor gebruikt. Denk ook na over een veilige leeromgeving. Mogen
deelnemers schermopnames maken en delen op sociale media? En denk ook na over
hoe deelnemers vragen kunnen beantwoorden (via de microfoon of de chat).
PowerPointpresentatie
Microsoft Teams en
Zoom bieden beide de mogelijkheid om een PowerPointpresentatie te delen met
deelnemers. Door te werken met een PowerPointpresentatie geef je structuur aan
de cursus. Het nadeel is wel dat je als docent niet alle cursisten op je
beeldscherm ziet. Maar het voordeel van een leidraad voor de cursus en visuele
ondersteuning is velen malen groter. Maak in jouw PowerPointpresentatie gebruik
van voorbeelden in woord en in beeld of video’s. Probeer daarbij zo veel
mogelijk aan te sluiten bij de persoonlijke achtergronden van de deelnemers.
Een plaatje of een korte video kun je ook gebruiken om een discussie te
ontlokken of een opdracht in te leiden.
Structuur
& Pauzes
Presenteer het
lesprogramma aan de start van de cursus. Dat geef jou als docent, maar ook de
deelnemers, houvast. Plan voldoende pauzes in. Het volgen van een digitale les
is velen malen intensiever dan het volgen van een fysieke les. Wel zo handig voor
deelnemers om vooraf te weten wanneer je nog een kopje koffie kunt halen zonder
essentiële info te missen. Bij een online cursus is het presenteren van het
programma nog belangrijker dan bij een fysieke cursus omdat de ‘verleiding’ om
omgezien iets anders te gaan doen voor de deelnemer vele malen groter is.
Activeren
van voorkennis
Bij een online
cursus is het van belang om bij de start van de cursus het kennisniveau te
peilen van de deelnemers en voorkennis te activeren. Hoe kun je voorkennis
activeren? Dit kan door bijv. een krantenartikel te bespreken, meerkeuzevragen te behandelen of het afnemen
van een kahoot-quiz[1].
Nadat de voorkennis is geactiveerd, kan gestart worden met het toevoegen van
verdiepende kennis en het actief verwerken van deze kennis. Dit kan door cursisten
te vragen om opdrachten, een stappenplan, een schema of een mindmap te maken.
Door voldoende herhaling blijft lesstof namelijk beklijven.
Afwisseling
Iedere cursus is gebaat met
afwisseling, ga vooral niet alleen maar informatie zenden. In een
klassikale cursus ervaren cursisten het zenden van informatie vaak als saai. Dit
wordt alleen nog maar versterkt in een digitale les waarbij er minder
interactie is met mededeelnemers. Zorg voor voldoende afwisseling in je cursus door
te werken met verschillende opdrachten en manieren van samenwerken (werkvormen).
Ook in een online-cursus kun je deelnemers vragen om individueel, in viertallen
of in een groep een opdracht te maken. Ter afwisseling kun je vragen aan
cursisten om elkaar te interviewen (leuke opdracht ter kennismaking), samen een
opdracht/mindmap te maken of meerkeuze vragen te maken en presenteren. Handige
tools hierbij zijn Socrative [2](tool om meningen
te peilen, Padlet[3] (een digitaal
prikbord om zaken te delen) en Mindmeister [4] (een tool om mindmaps te maken).
Veel platforms kennen de mogelijkheid
om te werken met ‘breakoutrooms’ waarbij de cursus gesplitst wordt in
deelbijeenkomsten waarin cursisten in kleinere groepen en mogelijk in
wisselende samenstelling kunnen samenwerken of discussiëren. De docent kan door
cursisten in iedere breakoutroom weer uitgenodigd worden.
Personal Touch
De persoonlijke interactie tijdens een
online cursus is anders dan bij een klassikale cursus. Zeker bij een groep
deelnemers die elkaar niet kennen, is het van belang om persoonlijke interactie
te faciliteren. Dit kun je doen door voorafgaande aan de cursus een gezamenlijk
momentje bij het ‘koffiezetapparaat’ te organiseren. Deelnemers die het leuk
vinden, kunnen hieraan deelnemen. De meeste online platforms bieden een
chatfunctie aan. Door vragen te beantwoorden op de chat voelt de deelnemer zich
gehoord en betrokken. Stimuleer ook dat deelnemers elkaars vragen beantwoorden.
Maak vooraf groepen en laat deelnemers samenwerken in verschillende
samenstellingen (in bijv. breakoutrooms). Hierdoor leren deelnemers elkaar in
een kleine setting kennen en dat bevordert de persoonlijke interactie.
Veel plezier met het voorbereiden en verzorgen van de perfecte online
cursus.